سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : سه شنبه 91/1/15 | 12:9 عصر | نویسنده : آسمان

 

<گوشه ای از سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی درپیرامون عید نوروز>

عید نوروز هم حقیقتى است. ما با عید نوروز موافقیم. کسى خیال نکند که عید نوروز از لحاظ اسلامى چیز بدى است؛ هرکس چنین تصورى بکند، واقعاً اشتباه کرده است. اسلام عید نوروز را رد نکرده است.

طراوت بخشیدن به انسان
این جشن یک جشن ملى است؛ جزو اعیاد دینى نیست؛ لکن از سوى بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددى داریم که در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامى داشته شده. این موجب شده است که نوروز وسیله‌اى بشود براى اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتى است براى اینکه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد.

محتوای انسانی و اسلامی نوروز
من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده‏هایى که از کشورها و از ملتهاى دیگر، یا از دوره‌‏هاى قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت‏آمیز و همراه با دقّت و نگاهى همه‏جانبه دارد. هر چیزى که قابل این است تا محتواى صحیح پیدا کند، اسلام آن را مى‏گیرد، به آن جهت و محتواى صحیح مى‏دهد و در دسترس مردم مى‏گذارد. مثلاً بعضى از همین مراسم حج، مثل طواف، سعى و قربانى کردن، از قبل از اسلام بود. اسلام، این مراسم را گرفت، محتواى شرک‏آلود، مادّى و غلط را از آن خارج کرد و محتواى توحیدى به آن داد؛ آن را درک کرد و به صورت یک درس، به مردم برگرداند. کار خیلى عجیب و مهمّى است. در باب عید نوروز و مراسم سنّتى قدیمى هم همین‏طور؛ اسلام، عید نوروز را گرفت، محتواى انسانى و اسلامى و معنوى به آن داد و به مردم برگرداند. اوّلِ سال تحویل، شما به دستور اسلام با خدا رابطه برقرار مى‏کنید و مى‏گویید: «یا مقلّب القلوب و الابصار. یا مدبر الّلیل والنهار. یا محوّل الحول و الاحوال»؛ اى کسى که گردش زمین و آسمان، گردش دلها و چشمها و گردش روزگاران به دست توست، این گردش قراردادى سال را هم براى ما با برکت و مبارک قرار بده؛ «حوّل حالنا الى احسن الحال»




  • فصل زمستان
  • بازیچه
  • ضایعات